7/5/11

ESTRATÈGIA DE MOVinG RAMBLA








El projecte MOVinG RAMBLA es centra en una remodelació de la Rambla de Barcelona. Pretén ser una estratègia per millorar-la tant formalment com funcionalment. Ha de ser una Rambla per viure-la, per moure-s'hi, una Rambla on segueixin passant coses, inclús més de les que ja succeeixen però tot ha de passar d'una manera ordenada, d'una manera on totes les persones en puguin gaudir, tant turistes com Barcelonins fins i tot visitants habituals.




Després de l'estudi realitzat s'han detectat certs problemes de funcionament intern de la Rambla. Per començar, les activitats que formen part de la vida de la Rambla no estan ben repartides en tot l'espai que forma la secció de la Rambla. Amb això vull dir que a la zona Rambla hi passen massa coses: terraces, artistes, quioscs, escultures humanes, bancs, arbres, faroles, parades de flors, pintors... estan massa plenes i això fa que no hi hagi prou espai per gaudir de tot això i com a conseqüència el trànsit és encara més lent al centre.



Un altre inconvenient és la circulació de vehicles. El fet de que hi hagi una carretera a banda i banda de la Rambla, trenca tot tipus de circulació transversal cap als carrers perpendiculars a la rambla. A més, com que hi ha nombroses terraces a la Rambla que formen part dels bars i restaurants situats a la vorera, fa que hi hagi un constant va i bé de cambrers creuant no precisament pels passos de zebra. Un altre factor negatiu que aporta el trànsit de vehicles, és la constant contaminació tant acústica com visual.


Així doncs, el què pretén MOVinG RAMBLA és crear una Rambla peatonal, eliminant doncs, tot tipus de circulació de mitjans de transport. La Rambla, és a dir, l'eix central, ha de ser només per passejar. Totes les parades, botigues, estàtues humanes... s'eliminaran d'aquesta zona, deixant únicament els arbres i les faroles i recuperant d'aquesta manera la funció que té una rambla, la funció de passejar, relaxar-se i observar tranquil·lament. Per tant, la Rambla serà per caminar i a mé inclourà dos carrils bici a cada lateral. No obstant, el projecte no pretén eliminar l'activitat i la vida de la Rambla, sinó tot el contrari. El projecte trasllada tota l'activitat a la zona de les carreteres. Com que s'eliminarà el trànsit, aquesta zona serà l'espai que articularà tota l'activitat, serà com l'òrgan que donarà vida a la nova Rambla.


Una gran escultura plena de vida s'anirà movent al llarg de tot el recorregut i anirà allotjant totes les parades, tots els artistes, totes les flors, tot el color i tots els transeünts i turistes de la Rambla. En el següent article s'especificaran més detingudament les funcions.

6/5/11

Timelapse - The City Limits

Timelapse - The City Limits from Dominic on Vimeo.

QUÈ PASSA A LA RAMBLA? ANÀLISI









Quins són els elements que fan que la Rambla sigui la Rambla i la reconeguem com a tal? Abans d'arrancar amb el nou projecte de MOVinG RAMBLA és important fer un anàlisis de com és ara per a saber què hem de canviar per a fer una Rambla per a un futur millor. S'ha detectat quatre grans zones o espais tipus a la Rambla_




_La Rambla: passeig entès com a línea central que recorre la zona des de Plaça Catalunya fins al Port antic de Barcelona. Aquesta zona és la més ocupada pels turistes ja que és un centre icònic de la ciutat. Ple de dia i fins altes hores de la nit. Tot tipus de gent i d'activitats. Al primer tram, bancs i parades de flors, més avall quioscs de prensa i parades de productes artesanals i a la part més propera a Drassanes, parades d'artistes, pintors i escultures humanes. Repartites per tota la Rambla hi ha terraces de bars, arbres i faroles als extrems. En aquesta zona hi ha un trànsit lent ja que els turistes queden embadornits a tots i cada un dels espectacles preparats per ells.




_La carretera: situada a banda i banda de la rambla, sempre plena de trànsit tant de transport públic com privat i també ple de transeünts que la creuen ja sigui des dels passos de zebra o bé des de qualsevol altre punt. Cal anotar que molta gent que no la creua pel pas de zebra és o bé perquè són els cambrers dels bars i restaurants que van a servir a les terraces de la Rambla o bé persones que volen endinsar-se en un carrer transversal i no hi ha pas de zebra.




_Les voreres: aquesta zona és la més estreta de totes i és la línea que ressegueix tots els edificis pel seu perimetre a cota zero. És una zona de trànsit ràpid ja que ni hi passegen tants turiestes i els que hi acostumen a transitar són els pròpis ciutadans de Barcelona i aquests van a la idea. De dalt a baix ple d'eficis dedicats a hotels, comerços artesanals, botigues de souvenirs, bars, restaurants, també hi trobem el Palau de la Virreina i el Teatre del Liceu. Cal destacar que hi ha molts encreuaments de persones. Encreuaments paral·lels ja que no totes les persones utilitzen un mateix sentit per pujar i un altre per baixar i encreuaments perpendiculars per l'infinitat de cambrers que surten del bar per a servir a les terraces de la Rambla i també de les persones que creuen per a endinsar-se en un carrer transversal.




_Els carrers transversals: els carrers transversals no se'ls té en compte com a part de les Rambles però són importants ja que sense ells l'activitat i funcionament de la Rambla seria completament diferent. realment hi formen un paper destacat d'influència. Fa que no tots els fluxos de mobilitat siguin en una única direcció i que es crein encreuaments perpendiculars constants. Fa que hi hagi més caos a la carretera i finalment també fa que les Rambles estiguin més plenes ja que moltes persones que hi transiten és perquè es dirigeixen a punts emblemàtics situats a aquests carrers com el Mercat de la Boqueria, la Plaça del Pi, la Plaça de la Catedral, Plaça Reial, Museu de la Cera, Museu Marítim, Centre d'Arts Santa Mònica, zona del Raval amb centres culturals, zona del Port, Plaça St. Jaume amb l'edifici de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona... i d'altres punts d'interès.


5/5/11

UN REFERENT INTERESSANT

Bjarke Ingels Group (BIG) projecta aquesta pista de hockey sobre patins a Copenhague. Un projecte d’una envergadura de 4600m2. Interessant ja que accentua la topografia natural del propi lloc i per tant el disseny s’estén i continua la forma de la terra des de l’exterior cap a l’espai interior de la pista de gel. El pavelló ha creat a més un sostre amb una topografia articifial que connecta l’espai amb l’entorn. M’interessa el projecte com a referent ja que és entès com un park escultural, una estructura que organitza totes les activitats que l’envolten creant un espai viscut per a tots. Per a jugar, descansar, córrer, fer esport i trobar-te amb els teus. A més el límit entre integració amb l’entorn i a la vegada crear un gran impacte visual és tant fi que ho considero un gran projecte. D’això es tracta, de crear punts de referència per a tots sense que el soroll visual d’aquest no ens arribi a atordir. M’interessen també en el projecte els límits entre interior i exterior ja que en el meu cas el què busco és el limit entre dins i fora, entre damunt i sota entre transparent i opac. Inclús és molt interessant també observar en les imatges els usos múltiples amb el canvi d’estació. Un espai per gaudir-lo tot l’any.




















Rambles CAM

Plataformes per interent:




 http://www.ted.com/


http://www.earthcam.com/usa/newyork/timessquare/
Videos sobre exemples publicitaris:
 

Samsung 3D LED TV

 

NOKIA Campaign 

 

 




Un espacio público y privado






Un Espacio Público y Privado

Hay muchos espacios públicos en cada ciudad importante. Barcelona tienemuchos bellos parques y espacios públicos, sin embargo, hay tantos turistas quees difícil encontrar un lugar que es tranquilo.

He encontrado este jardín por casualidad. Tiene que tomar un ascensor para llegar allí y está marcado sólo por una pequeña placa.

Creo que los diseñadores deben hacer más de estos tipos de espacios. No debe ser publicado, pero deben dejar que el publico lo discubra.

A Public and Private Space

There are many public spaces designed in every major city. Barcelona has many beautiful parks and public spaces, however, there are so many tourists that it is hard to find any place that is tranquil.

I found this garden by accident. You must take an elevator to get there and it is marked only by a small plaque.

I think that designers should make more of these types of spaces. I think they should not be advertised, but left to be stumbled upon.

PLANTAS ARTIFICIALES QUE OXIGENAN

Mario Caceres y Cristian Canónico presentaron este proyecto innovador al Concurso de ideas ecológicas y materiales sostenibles enfocadas a la urbanidad que se realiza en Massachusetts.

Se trata de unos árboles artificiales llamados “Treepods” cuya función es captar el dióxido de carbono del aire, filtrarlo y expulsar oxígeno, purificando así el ambiente, al igual que lo hacen los árboles con su proceso de fotosíntesis. Estos árboles se pueden convertir en un punto de reunión donde los niños puedan columpiarse en los balancines y los adultos descansar y respirar aire puro, aun hallándose en medio de la urbe.


Es un proyecto netamente ecológico ya que los Treepods se fabrican con plástico obtenido del reciclaje, de este modo, el día de mañana pueden ser re-utilizados para la fabricación de otros productos.

Los Treepods tienen en sus ramas puntos de captación para filtrar el aire de la atmósfera y eliminar el dióxido de carbono a través de un proceso llamado “Humidity Swing”. Dicho procedimiento se realiza utilizando la energía solar que los Treepods captan a través de unos paneles fotovoltáicos que se hallan en su tronco y la energía cinética proveniente de los balancines.


SLEEP BOX, PARA DORMIR EN UN LUGAR PÚBLICO

Esta unidad mínima habitable ha sido diseñada por los arquitectos rusos Goryainov A. y Krymov M. de Arch Group. Sleep Box es un mini-hotel diseñado para instalarse en espacios públicos de mucho tránsito, y está concebido para ser alquilado por horas por quién desee una opción económica para descansar un rato o dormir toda una noche en un espacio cómodo, higiénico y seguro. Ideal para estaciones de tren, aeropuertos o ferias, sus creadores también los consideran una alternativa para la construcción de albergues de capacidad flexible.





Sleep Box es una “caja” construida con DM resistente a la humedad, de dimensiones 2m x 1,4m x 2,3m y superficie en planta de 3,75 m2, pero que provee de todas las funciones mínimas: está equipado con una cama con sábanas que se cambian automáticamente, espacio suficiente para guardar el equipaje, TV, wifi e instalación eléctrica donde recargar el móvil o el laptop.

REFERENTS

Melbourne's Theatrical Masterpiece
















































PEQUEÑA CIUDAD MÓVIL SOBRE RAÍLES

Se trata de un audaz planteamiento para la ciudad noruega de Åndalsnes, obra del estudio sueco Jagnefalt Milton. Su propuesta, titulada Rolling Masterplan, propone una serie de edificios rodantes que aprovechan unas viejas líneas férreas en desuso. Arquitectura móvil de pequeña escala que se integra en el paisaje sin voluntad de transformarlo, creando una ciudad en movimiento.




El proyecto propone el aprovechamiento de las viejas líneas férreas que llegaban hasta al abandonado puerto del fiordo mediante un urbanismo modular y cambiante, capaz de conformar diferentes espacios en función de las necesidades específicas.

Estos módulos rodantes pueden contener un hotel, baños públicos o una sala de conciertos, por ejemplo. Con ellos, los arquitectos no se limitan a construir nuevos bloques o plazas públicas, sino que crean una escenografía urbana adecuada a cada actividad pública (festivales, mercados, conciertos, etc), aprovechando las infraestructuras preexistentes.

Los arquitectos querían dar identidad a la ciudad y establecer, literalmente, un lugar en movimiento. Su proyecto trata de armonizar de forma sostenible los recursos con los que cuenta la región con el incremento de turistas que se acercan hasta ella para disfrutar de este entorno privilegiado. Realizando un estudio de la zona, descubrieron una antigua línea de ferrocarril ya en desuso, un enclave ideal por su equidistancia del centro de Åndalsnes y las rutas de senderismo de los alrededores.


MUSICA Y NATURALEZA. EXPERIENCIA ARQUITECTÓNICA EN LOS ALPES SUIZOS

Evolver es una escultura inhabitable-pero si visitable-, creada con motivo del evento anual de música de cámara Zermatt Festival, que combina naturaleza y música. Ha sido realizado por un equipo de estudiantes de segundo curso de arquitectura de la Universidad EPFL, pertenecientes al estudio ALICE (Taller de Concepción del Espacio).





Esta obra de arquitectura-escultura se encuentra situada a orillas del lago Stelli, en los Alpes suizos, a 2.536 metros de altitud. Su situación en tan panorámico enclave le añade al experimento arquitectónico el dramatismo casi místico del increíble paisaje alpino.

La estructura está realizada en madera que alterna el color natural con el negro en los cantos de los listones interiores y el rojo en los rebordes exteriores. Se compone de una sucesión de veinticuatro marcos rotatorios que sostienen el espacio, al que pueden acceder los visitantes. A medida que se avanza por el interior, se va produciendo un movimiento visual continuo de 720º, dos vueltas completas desde la misma perspectiva, movimiento logrado gracias a la distribución de aberturas que proporcionan diferentes vistas del paisaje exterior, consiguiendo una experiencia ciertamente “envolvente”.



mobiliario urbano adaptable Carmela Bogman y Rogier Martens.

Chaise longue multifuncional por Roberta Rammê

escultura The Tree de Farm

MATERIALES

HUNTER DOUGLAS - SCREEN PANEL CORTÉN

Screen Panel es un producto de una sola piel y que tiene la particularidad de poder ser perforado de acuerdo a diseños o figuras que el propio arquitecto puede crear, las cuales se generan durante el proceso de elaboración del panel mediante tecnología computacional.

HUNTER DOUGLAS - NBK CERAMIC

NBK ha sido pionera en la fabricación y diseño de fachadas ventiladas de cerámica de gran formato. La arcilla, con la cual se fabrican los paneles cerámicos, es un material natural que provee calidez y durabilidad, y ha sido requerido durante siglos, en las edificaciones de todo el mundo.

Un aporte a la arquitectura de vanguardia: flexibilidad, riqueza en su gama de colores y la inherente sustentabilidad de este material.

INVASION VERDE - LIMA, PERÚ

Genaro Alva – Arquitecto, Claudia Ampuero- Diseñadora Industrial, Denise Ampuero – Aquitecta, Gloria Andréa Rojas – Arquitecta

La propuesta plantea convertir el pasaje Encarnación, una calle peatonal usada como parqueo a pesar de su prohibición, en una gran alfombra verde hecha de césped natural las cuales contarán con mobiliario urbano hecho a partir de material reciclado de caucho y plástico (asientos, mesas, juegos infantiles, esculturas, etc.) de esta manera la invasión verde no solo tiene un sentido literal sino un sentido ecológico.

La estrategia para la propuesta está dada por la instalación de una cantidad inicial en m2 de césped natural, maceteros con flores y plantas xerófilas, las cuales irán incrementándose a medida que las entidades públicas, privadas o los mismos ciudadanos de manera individual deseen colaborar. Además, podrá ser imitada en los propios barrios de las personas que la visiten, ya que el objetivo es que cada ciudadano cree sus propios paisajes: naturales y sostenibles cuando el estado se olvida de ellos.